czwartek, 27 grudnia 2012

konferencja Pogranicza Muzealnictwa


POGRANICZA MUZEALNICTWA. ZBIORY I KOLEKCJE W NOWEJ RZECZYWISTOŚCI

Czas: 14 grudnia 2012, godz. 10.30-17.30.

Miejsce: Warsztat Warszawski, Plac Konstytucji 4, Warszawa


Konferencja była podsumowaniem projektów, które w 2012 r. realizowały trzy ngo-sy (zajmujące się m.in. kulturą tradycją i muzealnictwem w różnych jego przejawach), tj. krakowskie Stowarzyszenie Antropologiczne Archipelagi Kultury , bydgoska Fundacja AriAri  oraz warszawskie Stowarzyszenie Pracownia Etnograficzna im. Witolda Dynowskiego (polecam projekty poszczególnych organizacji - warto poznać i się inspirować).


 
Spotkanie otworzył panel prowadzony przez  Stowarzyszenie Antropologiczne Archipelagi Kultury.

Zbiory dziedzictwa w społecznościach lokalnych. Stan obecny, geneza i przyszłość

Przedstawimy wyniki badań, które prowadziliśmy w całej Polsce wśród kolekcjonerów lokalnego dziedzictwa. Ich „muzea” nie mają statusu instytucji kultury, to często podmioty nieprofesjonalne i niesformalizowane. Mieszczą się w szkołach, domach prywatnych, gospodarstwach i budynkach leśnictwa czy OSP.

Uważamy, że kolekcje te mają w sobie potencjał rozwojowy. Dlatego opowiemy o powstawaniu takich zbiorów i ich roli w lokalnych społecznościach oraz będziemy wspólnie zastanawiać się, jaka jest przyszłość takich miejsc i jak można je wspierać.


Stowarzyszenie otrzymało dofinansowanie od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na projekt Nieprofesjonalne kolekcje jako nośniki tożsamości lokalnej obejmujący badania nad nieprofesjonalnymi kolekcjonerami i ich zbiorami z całej Polski. Przez rok spotykali się ze zbieraczami różności w całym kraju i dokumentowali ich kolekcje, po czym udostępnili galerie zdjęć i filmów oraz informacje na stronie internetowej Pozbierane.pl - baza małych muzeów i kolekcji lokalnych



Realizatorki przedstawiły dane z raportu, który jest do pobrania.
Na stronie projektu obejrzeć można filmy o 7 wybranych kolekcjach oraz umieszczać można również wizytówki kolekcji, na zasadach tutaj opisanych
 
Gospodarzem kolejnego panelu była Fundacja Ari Ari

Jak funkcjonują kolekcje. Statusy prawne, formy finansowania i organizowania zbiorów

Czy status prawny i formy finansowania kolekcji to tylko zapisy prawne i ciągi cyfr, wpływające jedynie na administrowanie muzeum prywatnym? Czy zagadnienia te mogą mieć także wpływ na np. odbiór miejsca w społeczności lokalnej czy wybraną formę ekspozycji? Wychodząc od tych pytań, będziemy chcieli zastanowić się, jakie możliwości prawne i finansowe mają w Polsce muzea prywatne i co z tego wynika zarówno dla poszczególnych muzeów i kolekcji, instytucji publicznych i osób zainteresowanych oraz samego zjawiska kolekcjonowania.



Badacze zaprezentowali wyniki badań zrealizowanych podczas projektu "Muzea prywatne, kolekcje lokalne. Badania nowej przestrzeni kulturowej". Cały projekt został opisany na blogu. Wyniki badań opublikowane są w osobnym raporcie i również zamieszczone na stronie (blogu) projektu.   

Opracowanie ankiety badawczej można znaleźć pod tym linkiem



Trzeci panel prowadziło Stowarzyszenie Pracownia Etnograficzna im. Witolda Dynowskiego

Wyzwania muzeów

W ciągu ostatnich kilku lat muzea skansenowskie i etnograficzne przeszły różnorodne zmiany. Specyficzne warunki ekonomiczno-polityczno-społeczno-organizacyjne, w jakich instytucje te działają, zderzają się z realiami „nowej” rzeczywistości. Generuje to rozmaite wyzwania, z którymi muzea muszą się zmierzyć. Właśnie o tych zmianach i wyzwaniach, a także sposobach radzenia sobie z nimi, pragniemy porozmawiać podczas tego panelu.

17.00-17.30 PODSUMOWANIE

prof. Wojciech Burszta
Dyskusja nad wnioskami z konferencji.



W seminarium wzięli również udział zaproszeni goście, którzy dzielili się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami w zakresie prowadzenia muzeów i muzeów prywatnych – pracownicy placówek muzealnych oraz właściciele prywatnych kolekcji.

Niesłychanie barwna postacią jest pan Marian Pozorek, warszawski piekarz, który z żona Grażyną tworzy Muzeum Chleba. W sposób charakterystyczny dla żarliwych kolekcjonerów opowiadał o swojej działalności i problemach jakie napotyka.
Pan Dariusz Subocz (Muzeum Papiernictwa i Drukarstwa w Grębocinie) m.in. otwarcie przyznał, że pomimo bogatej oferty i stosunkowo przystępnych cen obiekt, placówka utrzymuje się tylko dzięki podstawowej pracy właścicieli – konserwacji zabytków.
Pan Paweł Zaniewski właściciel Muzeum Oręża i Techniki Użytkowej w Kobyłce przedstawił prawne uwarunkowania funkcjonowania kolekcji prywatnych w Polsce. Państwo Zaniewscy pomagają pasjonatom przebrnąć przez zawiłości prawne, w ten sposób wsparli już powstanie 15 muzeów w Polsce.

Autorki badań ze stowarzyszenia Archipelagi Kultury powołały się na inspirację spotkaniem z Paulą dos Santos Po co muzeum… Warto również się zapoznać.


 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz