POGRANICZA
MUZEALNICTWA. ZBIORY I KOLEKCJE W NOWEJ RZECZYWISTOŚCI
Czas:
14 grudnia 2012, godz. 10.30-17.30.
Miejsce:
Warsztat Warszawski, Plac Konstytucji 4, Warszawa
Konferencja była podsumowaniem projektów, które w 2012 r. realizowały trzy ngo-sy (zajmujące się m.in. kulturą tradycją i muzealnictwem w różnych jego przejawach), tj. krakowskie Stowarzyszenie Antropologiczne Archipelagi Kultury , bydgoska Fundacja AriAri oraz warszawskie Stowarzyszenie Pracownia Etnograficzna im. Witolda Dynowskiego (polecam projekty poszczególnych organizacji - warto poznać i się inspirować).
Spotkanie otworzył panel prowadzony przez
Stowarzyszenie Antropologiczne Archipelagi Kultury.
Zbiory
dziedzictwa w społecznościach lokalnych. Stan obecny, geneza i przyszłość
Przedstawimy
wyniki badań, które prowadziliśmy w całej Polsce wśród kolekcjonerów lokalnego
dziedzictwa. Ich „muzea” nie mają statusu instytucji kultury, to często
podmioty nieprofesjonalne i niesformalizowane. Mieszczą się w szkołach, domach
prywatnych, gospodarstwach i budynkach leśnictwa czy OSP.
Uważamy,
że kolekcje te mają w sobie potencjał rozwojowy. Dlatego opowiemy o powstawaniu
takich zbiorów i ich roli w lokalnych społecznościach oraz będziemy wspólnie
zastanawiać się, jaka jest przyszłość takich miejsc i jak można je wspierać.
Stowarzyszenie otrzymało dofinansowanie od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na projekt Nieprofesjonalne kolekcje jako nośniki tożsamości lokalnej obejmujący badania nad nieprofesjonalnymi kolekcjonerami i ich zbiorami z całej Polski. Przez rok spotykali się ze zbieraczami różności w całym kraju i dokumentowali ich kolekcje, po czym udostępnili galerie zdjęć i filmów oraz informacje na stronie internetowej Pozbierane.pl - baza małych muzeów i kolekcji lokalnych
Realizatorki przedstawiły dane z raportu, który jest do pobrania.
Na stronie projektu obejrzeć można filmy o 7 wybranych kolekcjach oraz umieszczać można również wizytówki kolekcji, na zasadach tutaj opisanych
Gospodarzem kolejnego panelu była Fundacja Ari Ari
Jak
funkcjonują kolekcje. Statusy prawne, formy finansowania i organizowania
zbiorów
Czy status prawny i formy
finansowania kolekcji to tylko zapisy prawne i ciągi cyfr, wpływające jedynie
na administrowanie muzeum prywatnym? Czy zagadnienia te mogą mieć także wpływ
na np. odbiór miejsca w społeczności lokalnej czy wybraną formę ekspozycji?
Wychodząc od tych pytań, będziemy chcieli zastanowić się, jakie możliwości
prawne i finansowe mają w Polsce muzea prywatne i co z tego wynika zarówno dla
poszczególnych muzeów i kolekcji, instytucji publicznych i osób
zainteresowanych oraz samego zjawiska kolekcjonowania.
Badacze zaprezentowali wyniki badań zrealizowanych podczas projektu "Muzea prywatne, kolekcje lokalne. Badania nowej przestrzeni kulturowej". Cały projekt został
opisany na blogu. Wyniki badań opublikowane są w
osobnym raporcie i również zamieszczone na stronie (blogu) projektu.
Opracowanie
ankiety badawczej można znaleźć pod tym
linkiem
Trzeci panel prowadziło Stowarzyszenie Pracownia Etnograficzna im. Witolda Dynowskiego
Wyzwania
muzeów
W ciągu ostatnich kilku lat muzea
skansenowskie i etnograficzne przeszły różnorodne zmiany. Specyficzne warunki
ekonomiczno-polityczno-społeczno-organizacyjne, w jakich instytucje te
działają, zderzają się z realiami „nowej” rzeczywistości. Generuje to rozmaite
wyzwania, z którymi muzea muszą się zmierzyć. Właśnie o tych zmianach i
wyzwaniach, a także sposobach radzenia sobie z nimi, pragniemy porozmawiać
podczas tego panelu.
17.00-17.30 PODSUMOWANIE
prof. Wojciech Burszta
Dyskusja nad wnioskami z konferencji.
W seminarium wzięli również udział zaproszeni goście, którzy dzielili się
swoimi doświadczeniami i przemyśleniami w zakresie prowadzenia muzeów i muzeów
prywatnych – pracownicy placówek muzealnych oraz właściciele prywatnych
kolekcji.
Niesłychanie barwna postacią jest pan Marian Pozorek, warszawski piekarz, który
z żona Grażyną tworzy Muzeum Chleba. W sposób charakterystyczny dla żarliwych kolekcjonerów opowiadał o swojej działalności
i problemach jakie napotyka.
Pan Dariusz Subocz (Muzeum Papiernictwa i Drukarstwa w Grębocinie) m.in. otwarcie przyznał, że pomimo bogatej oferty i stosunkowo przystępnych
cen obiekt, placówka utrzymuje się tylko dzięki podstawowej pracy właścicieli –
konserwacji zabytków.
Pan Paweł Zaniewski właściciel Muzeum Oręża i Techniki Użytkowej w Kobyłce przedstawił prawne uwarunkowania
funkcjonowania kolekcji prywatnych w Polsce. Państwo Zaniewscy pomagają
pasjonatom przebrnąć przez zawiłości prawne, w ten sposób wsparli już powstanie
15 muzeów w Polsce.
Autorki
badań ze stowarzyszenia Archipelagi Kultury powołały się na inspirację
spotkaniem z Paulą dos Santos Po co muzeum… Warto również się zapoznać.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz